Tammikuu


X Viikko
02.01-2011 Ensimmäinen päivä töissä lähes viiteen kuukauteen ja vielä iski päivystysviikko päälle. Kunhan tämä viikko saadaan lusittua niin
alkaa taas rakentelu. Välipäivät olleet aika hiljaisia auton suhteen. Mitä nyt muutama pikkuosa saanut lopullisen värin päälleen. Tuli tuossa sellainen
"älynväläys" että rakennan itselle tässä välissä Englanninpyörän ja sikkikoneen. Saapahan sitten taivutella ovipellit itse kun pääsee
siihen vaiheeseen. Ai niin jos vielä kaivais lähes 20v keskeneräisen olleen kanttikoneen aihion pihalta ja laittais senkin vihdoin ja viimein kuntoon. Mutta nyt ollaan vaan ja odotetaan
josko joku soittaisi vikakeikalle. Sen olen aikojen saatossa huomannut että jos nyt meen talliin niin puhelin soi varmasti mutta jos vaan oleilee niin ei v'lttämättä tartte lähteä minnekkään.
03.01-2012 Pitihän sitä kokilaa iskiskö työkeikka kun menin talliin töitten jälkeen. Ihme ja kumma ei ole puhelin soinut ainakaan vielä tälle illalle. Jotain
pientä putsailua sain tehtyä. Sormien nahat on niin pehmeinä kun lotrasin välillä neutraloiden lipeää ja välillä kaivoin siteruunehaposta osia. Pikkasen
mukava tunne tehdä edes jotain. Muutama osa tuli valmiiksi asti ja osa osista on nyt puhdistettu ja odottavat maalausta.
07.01-2012 Työt haittaa harrastusta!!!!!!!! No parina viime päivänä on kuitenkin tullut taas jotain valmista. Putsausoperaatiot
jatkuu ja nyt vihdoinkin olen saanut purettua etupään navat. Tosin piti tehdä oikein POHOJALAASMALLINEN ulosvedin. No suuri on
komiaa. Kiitokset muuten Kankaanpään Reijolle joka ystävällisesti lähetti kuvan tehtaanpaapan ulosvetimestä jonka mukaan tein oman
Toki tehtaan orkkis työkalu on hieno ja siisti mutta pikaisesti kyhäämäni vastaava toimi kiitettävästi.
XI Viikko
10.01-2012 Nyt on päivystysviikko takana mutta vaimon työajat ja vastuutehtävät haittaa harrastusta sillä ei voi vaan mennä
talliin ja jättää tytär huomiotta. Auton kunnostuksessa eilen tein vaan apukuskin puoleisen vetoakselin pesu, purku ja kasaus
Äsken kävin tekemässä takaa jarruputket eteen mutta tänään ei tapahdu muuta. Eilen kun kasailin vetoakselia/jarruosia tuli mieleen
että olisi pitänyt ottaa purkuvaiheesta kuvia. Kahden pultin paikat hukassa!!!!!!!!! Joo kuvia on tähän mennessä tullut muutama sata
mutta ei näköjään riittävästi.
. 14.01-2012 Viikon saldo. Valokuvia ei ole tullut otettua kun ei ole oikein mitään näkyvää saanut aikaan. 12.01-2012 sain kyllä sellaisen
lahjan että oksat pois. Helkama-auton kaveri lähetti alkuperäisen täyttämättömän/käyttämättömän takuu/huoltokirjasen. Suuret kiitokset siitä
hänelle. Hienoja ihmisiä on vielä maailmassa. Kuskin puoleinen vetarikin on nyt kunnostettu (onneksi on Vuorenmaa yhtiöt lapualla).
Jarrut alkaa olla kunnossa nyt kun löysin yhden kaverin varastoista kaikki uudet tiivisteet ja takapään suojakumit. Tänään niittailin uudet
pinnat etujarruihin ja paikallisesta autovaraosa liikkeestä löytyi aihiot jarruvaijeteiksi sekä kytkinvaijeriksi. Toki vaativat "pientä"
hienosäätöä. Apukuskinpuoleinen pyörän jarrut/vetarit sain paikalleen. Vanteet maalasin korin yläosan värisiksi. Tarttis vaan löytää jostain
uudet vanteet sillä ovat todella pahoin syöpyneet.
Huomenna ei taaskaan pääse harrastamaan kun on Ns "pakollisia menoja"....

XII Viikko
16.01-2012 Pientä pintaliitoa tämäkin ilta mutta sain edes jarru-ja kytkinpolkimet putsattua, maalattua ja asennettua paikoilleen. Muutama muukin pikkuosa
sai maalit päälle. Nyt pitäis löytää jostain kuskinpuolen vetarin mutteri. Joku ottanut joskus irti ja..... löydä nyt sitten jostain 24mm halkaisijalla oleva
1,5mm nousuinen mutteri. Kyllä kai sellainen jostain löytyy. Ai niin kuskin puolen jarrut tuli kasattua. Nyt vaan kun vielä löytäisi jarruputkivyyhdin sellainen
on jossain tallissa mutta missä!!! Sais loput pari jarruputkea tehtyä niin rungon voisi lykätä pihalle ja aloittaa korin loppu fiksauksen.
17.01-2012Perke¤#¤"e. Meinasin siinä kasata koneen. Lipeäkeitos kuumaksi ja lohkoja hetkeksi sinne. Vesipesu perään ja lopuksi lämmitys
kosanilla. Lohkoista tuli ihan siistejä. Kiertokanget kampiakseliin paikalle ja kammen laakeriliuskat paikalle ja sitten ajoitusmerkkien tarkistus
tietsikalta. Kampi ja nokka-akseli lohkoon paikalle.....miksi pyörii niin helekatin huonosti???? No aattelin että kun laittaa toisen lohkon paikoille ja
kiristää pultit niin asettuu kohdalleen. Ja pas¤#"t. Korjaus hitsattu lohkon puolikas on vääntynyt ja siinä samalla laakerilinja lähes 0.5mm pielessä
Per¤#%#e....jne.... Ei auta kuin viedä lohkot uudestaan koneistamoon että linjaavat laakerilinjan kohdalle. Toisenpuolen lohkossa kampi pyörii ihan nätisti
Voi Ristus kun ottaa taas hiakkahan ja tietää lisää rahanmenoa. Aivan varmahan kun konetta ekan kerran koekäyttää niin se paska hajuaa totaalisesti.SENSUROITU

XIII Viikko
18.01-2012Työpäivän jälkeen suorin vartaloin talliin tekemään loput jarruputki hommat. Nyt olis kaikki miit putket paikalla paitsi jarrunestesäiliön ja
pääsylinterin välinen putki. Varaosakaupasta löysin jotkut Citroenin 48cm pitkät jarruletkut etujarruihin. Pituus oli ihan nappiin. Saakeli kun vaan löytäis
etunavan mutterin sitä kun ei ole ollut koko aikana toisella puolella. Takaiskarit putsasin ja maalasin odottamaan asennusta ja lilluttelin käsijarrujen vivustoa
puhtaaksi. Pikkasen kismittää moottorin kohtalo mitä sekin vielä tulee maksamaan ja varmasti kajahtaa mun tuurilla kun sen saa käyntiin....
19.01-2012 Hii Haa! Runko laskeutui liinoista Klo 17.00 omille pyörille. Navan mutteri löytyi tänään ja alusta on nyt RULLAAVA tosin ilman konetta
kun se pitää viedä laakerilinjojen koneistukseen joka kuulemma onnistuu. Joskohan viikonloppuna sais rungon pihalle ja pääsis jatkamaan ovien hionnaa
ja maalausta. Tosin lauantaina on Seinäjoella swäppi ja sinnehän on pakko päästä.
Voihan sieltä tehdä jonkun löydön Goliathiinkin.
Oli aika ikävän näköinen se lohko kun äsken kasasin ilman kampiakselia. Kytkimen päästä lohkon puolikkaan uloimmat kohdat varmaan 2mm eri tasossa.
On varmaan hitsattu niin etteivät lohkot olleet kiristetty toisiinsa. Laajeneehan alumiini radikaalisti mutta jos lohkot olis olleet kiinni toisissaan
olisi vääntyily ollut pienempää.
21.01-2012 Aamusta ylös kuten se aikainen lintu joka sen madon löytää. Tänään tavattiin muutaman meidän VAiN HÄJYYT kerholaisen kanssa ja käytiin
porukalla Seinäjoen swäpissä. Goliathiin löytyi ajovalonlamppu (6v 35/35w) etuvilkut ja takaheijastimet. Maiju löysi kolmipyöräisen Goliathin pienoismallin
ja minä sain vielä yhden jenkkifarkun lisää. Swäpin jälkeen käytiin yhden kaverin kotona kahvilla ja Jukka heitti vinkin yhdestä "raatopakusta"
Pitihän sitä sitten rämpiä lumihangessa ja ottaa muutama valokuva säälittävässä kunnossa olevasta vanhuksesta. Hieno päivä!
22.01-2012 Tänään on ollut sen verran menoja ja vieraita kylässä että ainoa asia mitä tuli tehtyä oli polttoainelinja.
Huomenna hyvänä päivänä siirtyy runko pihalle pressun alle ja otetaan ovien hionta työnalle. Keskiviikko/torstai mun pitää
tehdä kaverille yks automaattilaatikko remontti mutta sitten tulee kori talliin ja homma jatkuu.

XIV Viikko
23.01-2012 Nyt läks runko pihalle talvehtimaan! Ovet otin käsittelyyn ja tavaratilan sivuovet saivat lisää pakkelia pintaansa ja takaoven pakkelit hioin ja
vetäisin pohjamaalin pintaa niin saa huomenna vaan hienosäätää pintaa ja sitten lopullinen väri päälle. "Varapyörä" tulee takaoveen ja sen teline pitäisi ottaa
suunnitteluun. Ai niin löysin Seinäjoelta vaijereihin nipat ja käsijarruihin vanttiruuvit. Huomenna yritän keriitä viemään koneen koneistamolla että linjaavat
kampiakselilinjan uudelleen suoraan. Jos käskis ottaa molemmista lohkonpuolikkaista siivun pois ja sen jälkeen poraisivat kampiakselin laakerilinjan ja
nokkakselinjan sekä öljypumpun jne oikeaan kokoon sain samalla nostettua pikkasen puristusta... Hullulla on kalliit huvit
24.01-2012 Töitten jälkeen lohkon kans koneistamolle. Hitsaaja piti laakerilinjan oikomista hankalana kun ei kuulemma ole sopivaa terää
millä sais homman tehtyä. Onneksi muisti miten oli aikoinaan hionut jonkun moottoripyörän laakerilinjan suuremmaksi ja pistänyt jotkut auton
laakerit. No kone kainaloon ja kotiin. 60mm putki sorviin kiinni pintaan hiomatahnaa ja ensin pilallinen lohkonpuolikaan laakeripukkien pinnat
hoonaukseen kun kampi alkoi pyöriä jotenkin hoonatussa puoliskossa niin lohko nippuun ja koko linjan hienolisä hoonaus. Nyt kampi pyörii
kohtuullisesti mutta keskilaakerissa on pikaksen liikaa välystä. Se pitää hoitaa pois kunhan saan kaverin automaattilootan repattua. Välyksen
poisto ei ole paharasti kunhan saan keskittyä hommaan. Taitaa se konekkin vielä kasaantua ihan ominvoimin..... Nyt kun näkyy taas valoa risukasassa
niin koneen niputus on ensimmäinen tehtävä joka nyt hoidetaan.
26.01-2012 Pari iltaa on nyt mennyt kaverin automaattilaatikon remontissa ja homma jatkuu. Kasausvaiheessa kaveri huomasi että yhden kytkinpakan
akseli oli poikki. No Panu tilaa ehyen osan ja homma jatkuu sitten joskus.
Goliathin hommat jatkuu ovien hionnalla ja maalauksella huomenna. Goliath rintamalla jotain uutta. Saksan Frankilla olisi ollut euroopan
viimeiset .50 alikoko runkolaakerit hintaan 350€ eikä eikä kuulemma muissa autoissa ole käytetty samankokoisia laakereita. Minähän päätin että
myiköön kelle haluaa "euroopan viimeiset" . kävin Seinäjoen moottorihiomossa vähän kyselemässj ja sain runkolaakerikirjan lainaa. 10min
plarauksella löytyi sitten TÄYSIN samat laakerit ja yllätys yllätys auton merkki on BMW. Muitakin läheltäpiti laakereita oli joten jos BMW:een
laakereita ei ole koko euroopassa myynnissä niin ostetaan sitten sisämitoilta oikeat laakerit ja porataan laakerilinja isommaksi.
27.01-2012 Aamulla kun palautteli nkirjaa hiomolle niin heidän hyllystä löytyi heti STD sarja joka on nyt mulla kotona että saan tarkistaa leveydet.
Pistäkääs sitten ylös [u]Oulun tarviketori[/U]. Kyseisestä liikkeestä löytyy kuulemma monenlaista osaa vanhoihin autoihin Seinäjoen moottorihiomon vinkki!
Tässä on nyt jotenkin tyhjä olo kun toiset auttaa ja toiset puhuu pas¤#"a ja rahastaa. Onneksi Borgward-seuran porukat on jaksaneet kannustaa eteenpäin
Kiitokset muuten Reijo K:lle kun lähetti mulle koneen mittatiedot tässä taannoin, helpotti meinaan laakerien haussa.
Nyt alkaa kello lähennellä 18.00 joten tänäiltana en taida mennä talliin ollenkaa vaan vietän ihan normaali (siis ei autoharrastajan) illan ja katselen
tv:tä ja nautin pari wiskiä vaimon kanssa. Ompahan kerrankin suht puhtaat kädet.....

29.01-2012 Eilen meni hermot näihin saa¤#"%n hifistelijä mobilisteihin. Saksan Frank löi välit poikki ja sulki mut foorumilta ja poisti yhteystiedot
Voi Ristus kun on hauskaa........... Kiitokset Borgward seuran Pj:lle että sain purkaa turhautumiseni. Jotenkin niinku joku tökkii. Tietysti pitää
itsekkin katsoa peiliin kun "tuhoan" historiaa mutta ei Veee.
Eilinen ja tämä päivä meni lähinnä ns hukkaan kun ei saanut oikein kasattua itseä. Toki tuli sorviin tehtyä lisälaite millä saan sorvattua kaarevia
pintoja. Jaa miksi kaarevia. No voi tehdä vaikka mulkun (jos pistää vielä mun nelileukapakan kiinni niin saa kaarevan mulkun) jos siltä tuntuu.
Oikeesti on monta kohdetta missä tarvitsee kuperaa ja koveraa kohtaa. Toki takaovi sai maalin alaosaan ja rattiakseli tuli hiottua ja maalattua.
Sivuovien pinnat lähes kitattu. Hionta vielä kesken kun se hieno pinta on niin ongelmallista mulle.
XV Viikko
30.01-2012 Päivän työ on päättynyt ja puoleesi netti käännyn... Tuossa päivällä käväisin yhdessä varaosaliikkeessä josta löytyy jos jotain varaosaa
VANHOIHIN autoihin. Nyt olis sitten 0.50 alikoon laakerit! Suoraan hyllystä! Niputin sitten koneen vanhoilla laakereilla ja huomenna vien seinäjoelle
koneen hiottavaksi. Koneistamossa hiovat lohkoista pois 0.5mm ja hoonaavat runkolinjan suoraan samalla hiovat nokkalinjan ja öljypumpunkehän uudelleen.
Rahaa palaa ihan kunnioitettavasti mutta harrastus maksaa ja jos laakerit maksoi 75€ ei tämäkään taida maata kaataa. Stefojen reijät hion itse oikeiksi
sillä toleranssit on hallittavissa itsekin. Takaoven hioin ja vedin uuden maalin pintaan. Lommoja jäi mutta tällä mennään kun hiominen ei ole mun alaa.