Maaliskuu


01.03-2012 Suunnitteluksi meni tämäilta
02.03-2012 Naisväki kotiutui hiihtolomareissulta. Tänään ei mennä talliin. Voi Vee yks saakelin idiootti oli mennyt linkittämään sivuston Facebookkiin
ILMAN LUPAA. Ei muuta kun sivuston poistaminen ettei juttu leviä kuin rutto kaikkien tietoon. Kaveri ei vastaa puhelimeen!!! Pistin Mailia että
linkki HETI pois facebookista kun oli tarkoitus tehdä auto valmiiksi ja jossain tapahtumassa julkistaa. Nyt ottaa taas kaaliin No lähellä puoltayötä
tämä nerouden maallistuma sitten soitti kännipäissään ja sönkötti jotain. Joo kyllä minäkin juon viinaa mutta kontrolli pitää säilyä mitä saa tehdä
03.03-2012 Aamusta ensin päivystyskeikkaa ja kun pääsin kotiin niin emäntä kertoi että linkki oli poistettu kaverin facebooksivuilta. Upeeta saa¤#"%a
Mistä näitä kummipäitä oikein tulee? Kaveri tiesi VARMASTI ettei saa linkittää..... Nyt kun tämäkin juttu on saatu lähes päiväjärjestykseen niin
hiippailen talliin tekemään jotai.
04.03-2012 Koko päivä on väännetty tallissa. Jotain ihan näkyvääkin on pitkästäaikaa tullut. Eli Aamusta kävin kojelauta projektin kimppuun ja nyt
kojelauta on 90% valmis. Pinta on ruskeaa keinonahkaa. Mittarien koko muuttui hieman pienemmäksi kuin alkuperäiset mutta asettelu on samanlainen kuin
tehtaanpaapalla aikoinaan. Keski säleikköä en voinut tehdä kun ei ollut sopivaa materiaalia. Hanskalokeron kannen jätin tuonnemmas. Sitten TAAS katon
kimppuun joka alkaa olla maalia vailla valmis (pikku yllärin katto kyllä pitää sisällään!!) Odottakaas kun näette. Vetolaatikostojen parissa tuli
harrastettua sen verran että kiinnittelin kiskostot laatikoiden runkoon ja ruuvailin vetimet paikoille. Loppuviikosta yhdeltä työmaalta sain vanhoja
lamppuja ja niitä piti sovitella sisustaa. Saas nähdä josko yksi lampuista pääsisi autoon. RETROA.
XX viikko
05.03-2012 Pientä katon hiplailua ja sisustan irrottelua verhoilua varten.
06.03-2012 Katossa "pohjamaalaus" ja sisustan teko jatkuu.
07.03-2012 Katossa pintaväri päällä ja kori nostettu ylös odottamaan alustan viimeisiä hitsauksia. Homma stoppas siihen kun tuli vieraita kylään mutta
ehkä sitten huomenna hyvänä päivänä.
08.03-2012 Nyt olis tarkoitus käydä tinailemassa pari raudanpalaa ja aloittaa keulan sisäpuolen putsaus.
09.03-2012.......11.03-2012 Työpaikan tyky reissu tahkolle. Taas menee hyvää rakenteluaikaa hukkaan.........

XXI viikko
12.03-2012 Kevätaurinko aiheutti ilmeisesti jonkin asteisen päänsäryn. En muista koska olisi kaali ollut näin kipeä. Ei talliiltaa tänäänkään.
13.03-2012 No niin. Nyt on taas äijä iskussa ja koko ilta vietetty tallissa. Vanha YK kaveri kävi katsastamassa projektia ja naapurin RiceCubFopia
kävi vihjaisemassa että enää noin pari viikkoa kun olisi H-hetki. Päivällä tuli mukava puhelinsoitto ja asia koski yllätys yllätys Goliathia.
seinäjoen Etran pojat oli saaneet liukulasien uratiivisteet mulle. Pitää hakea heti kun on seinäjoella kulkua (työmaa on Lestijärvellä).
No joo eka homma kun pääsin talliin niin koko pohjan metalliosien ensimmäinen massaus. Pohjalle tulee ihan puhdas massa ja se pitää nyt saada
joka paikkaan. Kun massaa oli varmasti joka kolossa niin tavaratilan lattian alaosan kimppuun. Ette voi uskoa kuinka uskomattoman hieno TERVAN haju
leijuu nyt tallissa. Sain lotrattua lattian pohjaan vajaan litran puutervaa. Uskomattoman hieno alusta!!!!!!!!!!!
Mahtava fiilis ja homma jatkuu.
15.03-2012 Eilen käänsin rungon oikeinpäin kohti tallia mutta jätin sen vielä pihalle odottamaan parempaa päivää. Tänään töitten jälkeen
ensin öljypolttimen ilmausta kun oli lauantaina öljy loppunut ja ollaan polteltu suoraan sangosta löpöä ja sitten talliin.
Katselin runkoa että siinä se pikkuinen saa vielä päivän odottaa että saan korin alustan kondikseen. No tyypillistä mun tuuria.
Alkoi sataa ja runko ilman pressua pihalla. Pani pientä vipinää takajalkaan ja pika pikaa alusta kondikseen ja runko talliin suojaan sateelta.
Siinä sitten korjailin kutkimen päätypultin ja ruuvailin kytkimen kasaan. Ruokahalu kasvaa syödessä kuten sanotaan. Pitihän se kone nostaa
rungolle..... Nyt on niinku tekniikka rungolla odottamassa päivää jolloin saan arvottua mikä putki menee minnekkin. Tuossa selailin vanhoja
kuvia ja yritin hahmottaa vesilinjojen suuntaa. Ei näytä hyvältä. Taas olis pitäny ottaa enemmän kuvia kun ei oikein ymmärrä vedenkierron
suuntia. En ole ennen tehnyt koneen asennusta ilman mitään nostoapuja mutta nyt limppu syliin ja paikoille. Huvittavaa!!!
17.03-2012 Perheen yhteistä aikaa aamupäivä ja sitten illalla kaverin stepparin ylivaihteen korjailua jonka jälkeen hetkeksi pakoputkien
kimppuun. Tästäkin hommasta voi saada vielä sanomista!!!!!
18.03-2012 Aurinko paistaa ja rästäät tippuu. Räikkönen seittemäs jne muuta normaali elämää näin keväällä. Tänään oli tarkoitus saada
pakoputki hommat mahdollisimman valmiiksi. Saakeli kun ei ole tullut otettua riittävästi kuvia. Koneen vesilinjat on senverran
mielenkiintoiset että voi mennä hetki aikaa että kierto on oikein. Reijon kanssa soittelin ja parin viikon päästä voin päästä
kattomaan sitä tamperelaisten Goliathia. Hienoa! Reijo lupas myös myidä mulle yhden kannen halkinaisen tilalle.Päivä on taas
vierähtänyt tallissa. Pakoputkisto lähes valmis ja jotain pikkuosaa laitettu koneeseen kiinni. Sain hiottua messinkirattaankin
niin ettei juuri yhtään tihkaise kun pyörittää konetta loppu välys muotoutuu sitten kun saa koneen käyntiin. Koneen siivapyörä
sai vähän kipeää asennuksessa......toivottavasti hitsaus kestää! On se kumma kun noin pieneen talliin hukkuu osia aivan jatkuvasti
nyt olis vanha jakaja,käsijarrukahva ja sen jutskat.... Sitten taas löytyy sellaisia osia joista ei mitään hajua mihin kuuluu

XXII viikko
19.03-2012 Hankintakaupoilta kotiuduttu. Nyt olis 6v akku,kaikki ikkunatiivisteet,kannentiivisteet (6kpl saa ostaa jos joku tarttee),
katkaisioita, nopeusmittari,venttiilikoppien korkkitiivistettä ja paljon muuta osaa joita tarvitaan loppukasaamisessa.Tarttis varmaan
lähteä talliin.....
Tallipäivä/ilta/yö on ohi ja nyt voisi sanoa kuten Amstrong aikoinaan että Houston Eagle has landed! Eli kori on palannut rungolle.
Niin kello on nyt 00.30 ja jotain pientä on tullut tehtyä korin laskun lisäksi. Ohjauslaitteisto on paikoillaan, vaihdesysteemit
paikoillaan ja liikkuu hienosti, kuskin puolen käsijarru ok, kytkinvaijeri viritelty paikoille, käsijarruhantaakikin löytyi lopulta.
Suht tyytyväisenä pitäis mennä suihkuun ja hetkeksi nukkumaan niin sais aamulla palata virkeänä hommiin. Ehkä tämä vielä onnistuu.
20.03-2012 Taas on päivä vierähtänyt ja hommat jatkuu. Aamusta meni 4h harakoille kun tein oikein suursiivouksen tallissa mutta
löytyipähän käsijarrusydeemi ja ne jokapäiväiset hankintakaupat aiheutti kylällä hyppäämistä. Päivällä olin jotenkin toisten asialla
ennenkuin sain isonpyörän taas pyörimään. Ajovalojen kromit on ihan pilalla mutta hioin suurimmat irtokromit pois ja maalia päälle.
YÄK. Näillä mennään kun muutakaan ei ole. Korin ja rungon lopullinen liitos meinas saada verenpaineen nousuun kun ei meinanneet
pultit loksahtaa paikoille mutta nyt se pariliitos on ja pitää. Sähköjen veto alkoi illemmalla ja siinäkin pääsin kunnolla alkuun.
On uutta 35mm akun ja startin välissä ja on uutta 16mm johtoa kojetaulun alle uusille sulakerasioille. Äsken vielä hifistelin
messingin väristä kulmalistaa oviaukkoon. mutta nyt petiin ja huomenna aamusta hakemaan Buikkiin vikalista että saa lisää hommia.
Sori kun ei ole tullut uusia kuvia mutta jotenkin se kamera vaan on ja pysyy pöydällä. Kyllä sitä kuvasatoakin jossain vaiheessa taas
tulee ja ompahan sitten isompi pläjäys kerralla.
21.03-2012 No nyt olis Buikkiin vikalista haettuna..... Ei ollut kuin toinen etujousi poikki ja käsijarru ei pitänyt toisellapuolella.
Goliathin kattoverhoilumateriaali tuli haettua siinä samalla reissulla ja jotain muuta pientä. Sitten taas talliin hommiin.
Nyt on sitten tuhottu noin 40 m sähköjohtoa ja keskenhän se loppui mutta oli jännä pikkasen pyöräyttää konetta sähkön voimalla
ja kun painaa ratin keskiöstä niin rääkkä soi. Pienestä se on kiinni tämän ihmisen ilot......Sähköasennuksen loputtua putsasin
imusarjan ja kaasarin. Yllättävän vähän paskaa kaasarin sisällä. Yks asia vaan jäi huolestuttamaan kaasarista. Yläosasta puuttuu jotain
olisko vaan tulppa kun reijästä näkyy joku suutin vai olisko jonkinlainen ilmaruuvi ollut kyseessä.Jarrupääsylinteri tuli siinä asennettua.
Naapurin Lauri kävi ilta morjestuksella kun itse tuli kotiin Cadillakin ruuvaukselta. Mukavaa tämä autoharrastus kun voidaan keskustella
ihan erimerkkisistä ja tyylisistä autoista. Kaippa sitä pitäisi taas kömpiä untenmaille että pääsee huomenna jatkamaan.
22.03-2012 Aamusta pieni ostosreissu kylälle piti hakea sähköjohtoa ja muuta sähköihin liittyvää osaa. Mitenkä noin pieneen autoon voi
mennä noin paljon johtoa..... Ehkä siihen on syynsä! Termarikotelo ja muuta pientä osaa löysi aamulla myös paikkansa Ja vielä kerran
kelattuani valokuvat läpi hokasin miten toinen vesiputkista kuuluu olla. Vesiletkua odotellessa alkais olla muut osat kiinni koneessa.
Illalla sähköistä toimii parkit,ajovalot,moottorin sähköt poislukien lämpö ja öälynpainevaroitusvalo/-mittari paljon on vielä toimimatonta
mutta ehkä nekin tulee joskus. Tuulilasia kokeilin paikoille mutta ei mahdu ennekuin muokkaa vähän tiivistettä. Kaippa sekin joskus
Kello oli taas 01:00 kun kömmin tupaan. Tämä harrastushiihtoloma sais jo pian loppua.VÄSYTTÄÄ..
23.03-2012 Kello soi taas seittemältä ja pitäis kömpiä talliin. Saa nähdä mitä ongelmia tämä päivä tuo........... Päivä on taas lusittu
ja tulihan niitä ongelmia ihan riittävästi. Aamusta aloin rakentamaan vilkkujenjohdotusta ja menihän siinä sitten pasmat sekaisin kun
on jarru/vilkkusydeemi samassa langassa. Ensin yrityksen ja edehdyksen kautta sain tuhrattua parituntia hukkaan mutta sitten päätin
käydä viklaisemassa netistä "jenkkikytkennän" kaaviota ja taas kauppaan hakemaan osia. kaikki alkoi jo näyttää toimivalta kun
vilkkurele päätti sanoa sopimuksen irti. Toinen rele mikä oli testauksessa meni hukkaan ja ei kun taas kylälle hakemaan uusi
vilkkurele VOLA nyt alakas vilkut toimia. Johdotus alkoi olla valmiina kun tuli tekstari että Bilteman paketti saapunut postiin.
Taas kylälle..... Valojen vaihtorele mikä mulla oli kiinni oli vääränmallinen joten Bilteman rele tilalle ja virrat päälle. VIT#"¤#
Siinä sitten paloi 6v ajovalon polttimet. Bilteman vaihtoreleiden nastan EI OLE STANDARDIN MUKAISESTI!!!!!!! Per¤#%e. Kiukun
laannutuua fiksailin viimeiset johdotukset ja siirryin vesiletkujen pariin. NIIN ja Goliathin vesiputkien liitospäät on n.22mm
Paikallisen tarvikeliikkeen ylivuotinen vesiletku oli n19mm reijällä.....Jotenkin tuli tunne että nyt neitsyyttä viedään.......
Jotenkin sain kosaanilla kuumentamalla ja sisäpuolen rasvaamalla muutaman letkun paikoille. Kuskin puolen alavesiletku mahdoton
saada paikoille. Pitää ensi viikolla käydä Seinäjoelta kattelemas isompaa letkua. Illan alkaessa pimenemää fiilistelin pimenevässä
tallissa kokeillen valoja ja muita sähkö vimpaimia ja tuli lopulta hyvä fiilis kun asennukset toimii. Ensimmäistä kertaa tällä
viikolla ennen puolta yötä tupaan. Siinä sitten pari Viski paukkua ja nukkumaan.
24.03-2012 Aamusta parturiin ja osien ostoksille. Kotiin ja taas kylälle..... Nyt kaveri soitti että on tuomassa polttopuita
toiselle tuvalle ja pitäis varmaan lähteä sitä vastaan. Tänään onneksi löytyi uudet ajovalopolttimot Kauhajoelta ja tulpat Lapualta
joten kyllä tänäänkin jotain kasaantuu. Vois vaikka yrittää putsata syylärin ja sovittaa sitä paikoille sekä lämppärin asennusta
voisi yrittää. Illalla pitää lähteä yhden työmaan "harjakaisiltaan" vähän edustamaan työpaikkaani joten hiljainen päivä tulossa.
25.03-2012 Rippijuhlat eli EI tapahtumia.

XXIII Viikko
26.03-2012 Töistä kotiin ja...... Niimpä tietysti Pesukone rikki ja se piti korjata eikä mihinkään talliin.
27.03-2012 Jokohan nyt! Suorinvartaloin talliin kunhan ensin hain Buikin osia matkahuollosta. Ensimmäisenä hommana tein 12v laturin
lisä hihnapyörä sydeemin propellin/oman jatkopalan väliin. Eli pientä sorvailua ja hitsailua ja taas sorvailua mutta siellä se nyt
on. Kaveri kävi siinä kääntymässä kun aloin korjata syylärin rikkoutunutta putkea. Lauri Per"#¤#"e meni epäilemään syylärin kuntoa
Juottamisen jälkeen puhaltelin syyläriin ja jostain ihme suunnasta tuli tuhallus takaisin eikä vastustanut YHTÄÄN. Teippasin lähdöt
ja paineilmaa sisälle. Voi saakeli. Jostain syylärin pohjasta lensi pölyä..........Alaosassa on sellainen U rauta jossa syyläri lepää
Rälläkkä käteen ja varovasti rautaa pois että näkis mistä se ilma tuli pihalle. No eipähän tartte kyseistä syyläriä ajatella autoon.
Koko alaosa ihan paskana. Varmaankin talvella muhinut vettä siellä U-palkissa ja jää rutistanut pohjan ihan säpäleiksi. Kun oli taas
tälläinen päivä niin viimeiseksi hommaksi tein kuskinpuolen pakoputket loppuun. SIIS kuskinpuolen sivuputket........
Toivo katsastuksesta tälle kuulle on menetetty 120%:sti mutta kyllä Goliathiin vielä leima saadaan.
28.03-2012 Päivällä kävin vierailulla seinäjoen autopurkaamolla ja kas kummaa löytyi hätävara syyläri. Syylärin mitat korkeus/leveys
täsmäsivät riittävän lähelle joten ostin yhden sellaisen ja kun löydän jostain syylärisepän niin saa korjata orginaalin kuntoon.
Pakoputkisto vihdoinkin täysin valmiina eli kaikki ripustukset jne edelleen OK. Syylärin tuulitunnelin ja ilmanputsarin lipeäkeitto
porisi tallissaja nekin sai lopulta värin päälleen.
29.03-2012 Miksiköhän aina voi unohtaa jotain! Olisi voinut eilen keitellä lämppärinkennonkotelonkin mutta.... No sinne se lumpsahti
lipeään muhimaan tänään. Hätävarasyylärin kiinnityskehikon teko ja sovittaminen paikoille oli tämän illan tärkein teko ja nyt se on
paikoilla. Maalaus jäi vaan tekemättä kun en jaksanut enää irrotella kaikkia kiinnikkeitä. Kuskinpuolen etuiskari oli kuitenkin
ruuvattava paikoille ja alavesiputki piti ottaa pois tunnelin edestä sekä suunnitella letkulinja uudelleen. Kello oli taas jo
reilu 22.00 niin piti lähteä kohti sänkyä. Niin sinne sänkyyn pitäisi kömpiä mutta ensin piti lukea Kerhon tiedotteet sekä hoidella
yksi maksu netin kautta. Koski sekin yhtä jutskaa joka tulee Goliathin rekvisiitaksi.........
Huomisilta vielä menee tallissa ja sitten lauantai aamusta kohti Tamperetta ja Teivon Swäppiä. Teivossa on treffit Reijon kanssa
Reijo on ystävällisesti lupautunut myymään mulle pari varaosaa niin kuin pari Vannari ystäväänikin ja sitte se kauan odotettu vierailu
Tampereen Mobilistien Goliathia katsomaan. Sitten olisi vielä vierailu Goliathin edellisen omistajan luona. Taitaa tulla hieno
viikonloppu ja jos vielä sattuu löytymään Swäpistä jotain ostettavaa niin JES.
Sunnuntain Paikallinen Rodi kuru auttaa ovipeltien teossa kun hänellä on pikkasen parempi konekanta pellin taivutteluun ja pokkaamiseen.
30.03-2012 Syylärin kiinnikkeitä pitäis vielä pikkasen parannella ja tukevoittaa mutta nyt ei oikein kerkeä tehdä mitään tallissa joten
pikkasen kokeilin ohjaamon lattian verhoilu hommaa. Ai että alkaa näyttää siistiltä. Hyvä fiilis joten nyt nukkumaan ja aamulla Teivoon
31.03-2012 Aamusta ennen 07:00 Tartattiin Buikki tulille ja kohti Teivoa. Ekana tartti vaan poiketa hakemas Seinäjoelta yks kerhotakki
kyytiin ja sen matka kohti onnellista omistajaa Parkanoon alkoi. Kun kurvasimme Parkanon Shellille kahville siellä oli Lapualaisia
harrastajia jenkin konepelti pystyssä. Antin myyntiautosta oli alkanut kuulumaan ihme hinkkausääntä..... Kohde jäi hämärän peittoon
mutta matka jatkui kohti Teivoa. Teivoon päästyämme otettiin yhteyttä Reijoon ja sitten hetken päästä oli se ensimmäinen kädenpuristus
hänen kanssaan. Rompetori kierrokselta jäi käteen jenkkilippu pari pikkuautoa ja Goliathiin 6v ajovalonpolttimot. Hyvä reissu!
Reijon kanssa teimme kauppaa parista kannesta ja kaasarista Goliathiin. Seurasi matkan vaikein osuus. Vaimo halus käydä IKEASSA
Aargh...... Onneksi siitäkin selvittiin hengissä. Seuraavaksi kauan odotettu hetki. Tampereen mobilistien Goliathia katsomaan
Restaurantaan. Olihan hieno hetki nähdä vastaava harvinaisuus ihan alkuperäiskuosissa. Suuret kiitokset Tampereelle että saimme
vierailla heidän Goliathia katsomassa. Seuravaksi vierailimme Mmeidän Goliathin Ex omistajan luona. Oli hienoa kuulla auton historiasta
Kuinka anoppi kyydissä autolla oli ajettu ojaan jne.... Kiitos Veijolle että otti meidät vastaan. Ajatelkaa nyt. Reilu 50v pakettiauto
seissyt liiterin takana unohdettuna mutta silti ihmiset on ystävällisesti mukana auton uudelleen henkiin herättämisessä. Uskomatonta.
Vielä tämä 5euron paska kuten KLB autosta sanoi liikkuu Suomen teillä ei alkuperäisenä mutta liikkuu. Paino sanalle LIIKKUU.
Kotimatkalla poikkesimme vielä yhden Vannarin markilla hakemassa mulle yhden Gm laturin joka oli ollut huollossa ja toimitimme hänelle
VAiN HÄJYYT kerhotakin. Ai että mitä aarteita hänen pihallaan on. Keväämmällä kun lumet on sulaneet pois pitää tehdä rekvisiitan
etsintä reissu Parkanoon. Kello oli 22:22 kun pääsimme takaisin kotiin tyytyväisinä päivän antiin. HIENOA TÄMÄ AUTOHARRASTUS.