Helmikuu


02.02-2012 Eilen soitin Kauhajoen varaosaliikkeeseen että löytyiskö mulle iskareita. Siinä sitten ohikulkumatkalla poikkesin liikkeeseen ja siellähän
iskarit odotti pöydällä. Firman omistaja siinä sitten huomautti että eihän ne mun autoon sovi kun on yläosan kuoret muovia. Kipaisi sitten hyllyjen
väilli ja toi uudet iskarit. Kääntyi taas kannoillaan ja tuumasi mennessään että se Goliath on pakettiauto ja hetkenpäästä oli kolmannet iskarit
pöydällä. Siitä sitten valitsin ne mustat kun oli made in west germany..... Tänään poikkesin hiomolla ja sieltähän kans tuli hyviä uutisia. olivat
täyttäneet pilalle hitsattua lohkoa ja hioneet lohkot suoraan. Oli kuulemma justiin kiinnitetty laakerilinjan oikaisua varten kiinni koneeseen. Kaveri
tuumas että koneesta tulee vielä ihan hyvä.
Töitten jälkeen oli tarkoitus kasata kaverin automaatti loppuun mutta kun purin öljypumpun niin ei tarttenut haaveilla homman edistyvän. Pumpun lamellien
tuet katkenneet ja pumpun pinnat pilalla. No tälläistä tämä harrastus on. Mutta kaveria ei jätetä ja kunhan Panu saa uuden pumpun niin homma jatkuu.
04.02-2012 Eilen hain koneen takaisin kotiin. Kaikki pinnat oli kuin tehtaan jäljiltä! Hintaa tuli pikkasen paljon sille lohkon hitsaukselle mutta onneksi
on koneistamoja jotka osaa hommansa eikä jätä työtä kesken kuten hiomopalvelu teki. Ikävää moittia koneistamoa mutta jos toisen koneistamon listahinta
oli reilu 1000€ toisen tötöilyiden korjauksesta niin hiomopalvelu sais kattoa pikkasen peiliin. Seinäjoen mootorihiomon hinnassa vastaantulo oli uskomatonta.
Nyt loppui luottamus hiomopalveluun.Se siitä. Tälle hommalle pannaan piste.
Tänään kasailin koneen ja oli oikein teletappipäivä. Ekalla kasaus kerralla jäi kammen messinkiratas pois. No uudestaan uudestaan sanoi teletapitkin ja
lohkot auki. Nyt kun kaikki osat oli sisällä ja kaikki lohkon pultit oikeassa momentissa niin kaikki pyöri hienosti. Sitten asensin jakajanakselin
paikoille ja voi vee kuinkas tulikaan mieleen vasta nyt että lohkoista jouduttiin koneistamaan siivu pois eihän se saakelin akseli pyöri vaan
jumittaa..... No akseli pois ja samoin kammen päästä hihnapyörä ja kammen messinkiratas ja sitten hiottiin messinkiä..... Hiomisen jälkeen osat
nippuun ja kokeilu. Jes nyt on välykset kohdilla. Seuraavaksi asensin männät paikoille. Sitten kuskin puoleinen sylinteriryhmä käsittelyyn venttiilit
irti ja hionta. Pieni pyyhkäisy tahnalla paljasti siistin pinnan. Osat kasaan ja alapään tiivisteiden teko. Välillä toki kävin pistämässä pihasaunan
lämpiämään ja hain emännän töistä. Oli muuten aamulla hieno paukauttaa Buikki käyntiin kylmiltään (-29c) Lähti kuin palmun alta ja emäntä töihin.
Sori kun ei ole tullut otettua kuvia mutta ei ole oikein mitään kuvattavaa. Joku venttiilien hionta.... Tiivisteiden teko olisi toki ollut kuvauksen
arvoinen sillä naputtelin alapääntiivisteet ihan kuin 35 vuotta sitten 175cc Jawaan isän opastuksella.
05.02-2012 Pyhä meni ja ristus kun taas tökki. Kone oli menossa pienten ongelmien säestämänä nippuun kun huomasin että apukuskin puoleinen kansi on murtunut
Riskillä otin kannen irti sylintereistä ja ihme ja kumma tiiviste jäi eheäksi. Nyt olis sitten tiivisteen mallikin jos vaan jostain löytäis moisen tai sitten
tehdään uus kuparista. Saksan Frank kirjoitti joskus ettei Goliathiin ole missään enää tiivisteitä. Annas katto kun pistän haun päälle löytyykö.
Kankaanpään reijolla on kuulemma ylimääräinen kansi joten kone kasaantuu joskus.

XVI Viikko
06.02-2012 Tämä ilta meni taas kaverin laatikkoprojektin kimpussa. Aamulla kun käväisin hiomolla juttelemassa tiiviste ongelmasta niin kaverit tuumas
että tuo tiiviste heille niin he toimittaa sen vesileikkaus paikkaan ja sitten olis tiivisteitä niin paljon kuin haluan. Olis varmaan hyvä idea teettää
muutama kuparinen kannentiiviste jemmaan niin se ekahan maksaa eniten ja sen jälkeen ovat halvempia. Olis sitten muillekkin Goliat-/Hansa harrastajille
osia jos joku sattuu tekemään koneremonttia. Ja osat olisi sitten omakustannushinnalla myynnissä. Kone saa nyt odottaa loppukasausta ja keskiviikkona
siirtyy koppa takaisin talliin ettei tule kiire.......
07.02-2012 Jaa että koppa talliin......... Laatikko projekti jatkuu....
09.02-2012 Pientä osien putsailua ja selvittelyä. Saakeli kun muistais missä käsijarrun koenisto on!
11.02-2012 Ovien pakkelointia ja tallin siivousta odottamaan sitä SUURTApäivää kun saa korin takaisin talliin.
12.02-2012 Ajankuluksi väänsin englanninpyörän. Oli hieno fiilis tehdä jotain näkyvää. Englanninpyörää tullaan tarvitsemaan ovien teossa. Sikkikone
olis vielä tehtävä.
XVII Viikko
14.02-2012 Ovet alkaa olla suht valmiit ja alaosat maalattu.
16.02-2012 NYT Buikki avusti korin siirrossa talliin. Kätevä se mun "traileri" oli helppo siirtää koppaa kun sai vaan tyyrätä V-8 koneisella autolla korin
pois talvehtimispaikalta lämpimään talliin. Hieman siinä sulattelin koppaa ja sitten "The Little Old Lady" sai jäädä odottamaan huomista.
17.02-2012 Kiertelyä ja kaartelua korin ympärillä. Pihaseisonta ei ollut aiheuttanut mitään ongelmia. Katon oikominen alkoi. Tuntuu toivottomalta...
Pikkuhiljaa alkaa montut pienentyä ja kun keksin oikeat otteet niin alkaa jo pikkasen hymyilyttää. Kyllä tämä tästä.
18.02-2012 Pakkelia kattoon ja hiomapaperia kuluu......... Pahimmat montut alkaa olla hoidossa ja pienempien päänmenoksi mulla on yksi jippo takataskussa.
19.02-2012 Katon tasoittelu jatkuu. Saakeli vaikka on kyseessä näinkin pieni auto niin katossa piisaa pinta-alaa. Yksi kaveri joka on tehnyt pikkasen
räyhäkkään maalauksen Ford Ranceroonsa kävi kylässä ja sen kanssa suunniteltiin/visioitiin katon lopullinen ratkaisu.
XIII Viikko
20.02-2012 Katto pojekti alkoi kyllästyttämään niin täytyy tehdä jotain muuta...... Tavaratilan laitto alkoi. Lattia on saanut lankut ja kuskinpuoleisen
laatikoston rakentelu alkoi.
21.02-2012 Tavaroidenkuljetus laatikoston rakentelu jatkuu. Mukava kun on monta asiaa tekemättä niin voi välillä lepuuttaa hermoja asiasta joka ei oikein
huvita eli pakkelointi.
22.02-2012 Laatikostonrunko valmis kuskinpuolella. Toisen puolen suunnittelu jäi kesken kun tehtiin kaverin Caddyyn taka-akseliston osia ja piti kuskata likkaa
Discoon ja hakea discosta. Mutta ei hätää onhan tässä aikaa..........
23.02-2012 Tavaratilan katon vanerointi homma alkoi ja olihan mukavaa yksin vääntää isoa vaneria kaarevaan kattoon. muutaman sahauksen ja koeasennuksen
jälkeen takaosan vaneri istui suht mukavasti. Vaneria kun ei ollut kuin yksi levy niin piti vaihtaa taas hommia. Seuraavaksi sovittelin apukuskin puolella
sivu vanerointia. Muutama mittaus pientä sahailua ja sovittamista niin sain tyydyttävän palan aikaiseksi. Näyttäisi sopivan peilikuvana kuskinpuolelle
Seuraavaksi pientä kikkailua jolla saan piilotettua sivuseinän viimeisetkin peltiosat. Baaritiskin kulmaan porasin viinipulloille muutaman reijän.
Materiaalipula johti sitten siihen että lakkasin lattian ensimmäisen kerran. Näyttää aivan saakelin hienolta. Homma jatkuu huomenna.
24.02-2012 Joo homman piti jatkua mutta taas kävi vanhanaikaisesti...... Tuli kaikenlaista muuta hommaa. Onneksi kerkesin lakkaamaan lattian edes
toiseen kertaan. Päivittelin pc:lle sitten kuvakansiot ja nämä pulinajutut. Samoinkuin soittelin Classic Car Shown järjestelijöille että
löytyykö vielä paikkaa Goliathille. Asiaan palataan ensiviikolla.
25.02-2012 Sisustan rakentelupäivä. Tein apukuskin puolelle laatikostonrungon ja siinä sitä visioidessa kopioin vanista pari juttua Goliathiin.
Laatikoston etupäähän tein pari syvennöstä joihin tullaan laittamaan jotain joka liittyy jotenkin Goliathiin. Ei paljesteta liikaa että teillä on
vielä jotain odotettavaa projektin suhteen. Päivän päätteeksi oli taas lattia lakkaus. Kaksi ensimmäistä lakkakerrosta olen vetänyt lantrattuna nyt
sivelin ensimmäisen ihan lantraamattoman kerroksen. Ai että on hienon näköinen puhdas puu ja tasainen lakkakerros.
26.02-2012 Taas on viikonloppu vierähtänyt tallissa. Eilinen lakkaus oli vielä hieman kosteahko joten katon hiominen ei onnistunut. Eli tehdään
sitten jotain muuta. Aloin siinä värkkäilemään takaoven alalistaa paikoille joten ovi saranoille ja kiinni että sai listan korkeuden oikein.
Pikkasen mua huvittaa se oven luook. On ihan tasavarmasti tavallisen ulko-ovenlukko. No mitäpäs siitä sillä rautakaupasta saa sopivat eheät kahvat
ja neliötangot lukkoihin. JOO TIEDETÄÄN ei ole oikean näköiset kahvat. Mittaritaulun alustaa siinä hieman putsailin ja sitten sain dejavu ajatuksen
hytinkaton kulmapalat jotka ei onnistu vaneerista voi tehdä pellistä kun sattumalta tein sen englanninpyöränkin jolla voi taivuttaa peltiä.
Ihan hyvin onnistui sekin homma. Illalla vielä lattian viimeinen lakkaus ja auto saa jäädä odottamaan ensiviikkoa. Saas vaan nähdä mitä ensiviikolla
saa tehtyä kun on päivystysviikko päällä.

XIX Viikko
28.02-2012 Ilta vierähti tallissa eikä tullut oikein mitään valmista paitsi ajatuksissa. Katon hiominen ei miellyttänyt joten siirryin Kojelaudan
tekoon ja eiköhän hetken väsättyäni ja valokuvia katseltuani pitänyt soitella eräälle harrastajalle joka ystävälliesti kertoi tarvittavat.
tiedot alkuperäisestä kojelaudasta. Tarvittavat tiedot saatuani rupattelimmen niitä ja näitä ja sitten saikin jo lähteä sisälle suorittamaan
iltahommia. Kojelauta pitää tehdä valokuvien perusteella alkuperäisen tyyliseksi. Ei paha rasti ollenkaan. Ainoa suuri ongelma on rikkinäinen
mittaristo joka pitää korvata toisilla mittareilla.
29.02-2012 Töitten jälkeen käväisin paikallisessa sekatavarakaupassa hakemassa putkea sekä pakoputkia että kojetaulua varten. Kojetauluun putkea Hmmm?
kun siitä koetaulusta ei ollut oikeastaan muuta kuin mittarien ympäristö tallella ja sekin rikki niin tehdäämpä yksi koetaulu. Helppo nakki valkoiselle
miehelle. Kuitenki haluan säilyttää alkuperäisen tyylin suht pitkälle niin ne kojetaulun pyöristykset oli helppo värkätä putkesta. Huomisen kun vielä
väkertää asian kanssa niin luulempa että alkaa olla hiomista ja viimeistelyä vaille valmis. Kun vaan keksis jostain mittarit. Asioilla on ollut
tapana järjestyä (jopa tämäm projektin osalta) että enköhän minä jostain sopivat mittarit keksi. Käväisin päivällä hiomolla ja kaverit epäili että
tällä viikolla pitäisi saada kannentiivisteitä. Niitä tulee nyt sitten neljä ylimääräistä että jos jollain on tarvetta niin multa löytyy n35? kappale.